Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Marian Filarski 

Bijlage:
Marian Filarski.jpg
Marian Filarski.jpg [ 43.04 KiB | 4774 keer bekeken ]

Naam: Marian Filarski
Opleiding: Nieuwe Akademie, Utrecht, en Fontys Hogeschool (docenten opleiding Beeldende
Vakken) Tilburg, en velerlei bijscholingen en masterclasses in binnen en buitenland.
Discipline: Schilderen, gemengde technieken, druktechnieken

Bijlage:
paper en polymerprint op papier 12 bij 20 cm.jpg
paper en polymerprint op papier 12 bij 20 cm.jpg [ 178.65 KiB | 4774 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Ik heb altijd geschilderd, bewondering voor expressionistisch en fauvistisch maar wat ik ook heel leuk vind, is gemengde technieken. Momenteel ben ik echter in de ban van paperprint/polymer print, een vernieuwende druktechniek.
Deze techniek kan je in je keuken doen, handmatig. Dus geen aanschaf van een etspers, niet meer eindeloos poetsen van de etsplaat, geen linoleum uitsnijden, geen zeefdrukken schoonmaken.
Werk je volgens een bepaalde methode?
Bij de druktechniek gebruik ik fotokopieën van eigen gemaakte foto’s. Je kunt tekenen op een speciale kunststof of dik kopieerpapier. Daarna druk ik af met olieverf. Je kunt hiermee heel grafisch werken maar ook schilderachtig. Het kan afgedrukt worden op papier, doek, glas, aluminium, noem maar op.
Ik vind procesmatig werken heel erg fijn. Je begint bijvoorbeeld met een opdracht aan jezelf. Mijn portretserie is zo ontstaan. Ik kon namelijk geen mensen schilderen, het werd altijd ontzettend stijf. Op een gegeven moment heb ik mezelf een uitdaging gesteld. Eerst precieze tekeningen maken, daarna spontane tekeningen en vervolgens gemengde technieken. Pas op het laatst stapte ik over op het schilderen van de portretten in een expressionistische manier. Zo ontstaat er een hele serie.

Bijlage:
Schilderij Brieven uit China 20 bij 20 cm.jpg
Schilderij Brieven uit China 20 bij 20 cm.jpg [ 176.79 KiB | 4774 keer bekeken ]

Waarom neemt dit werk een speciale plek in?
Mijn zoon Marc is om een gegeven moment naar China gegaan om daar te wonen en te werken. Hij zit daar nog steeds. In zijn begintijd schreef hij brieven, en ergens in mijn hoofd zat er altijd iets van: daar moet ik wat mee doen. Vaak is dat mij het geval en het kan best een jaar duren voordat techniek en onderwerp dan bij elkaar komen. Ergens in die tijd kwam ik in aanraking met papierbatik en toen was de cirkel rond.
Een fantastische techniek, werken met was, chinees zijde papier, ik had Chinese kranten, de teksten, en Marc zijn brieven. Alles viel op zijn plek. Het was fantastisch om dit te doen.
Hoe kom je aan je Indiaanse bijnaam?
Mijn Indiaanse bijnaam heb ik al een zeven-tal jaren denk ik. In het verleden ben ik ook geïnteresseerd geweest in het vertellen van verhalen en heb ik workshops gevolgd bij Verhaalapart in Den Bosch Een van de opdrachten was toen, een Indiaanse bijnaam te verzinnen.
Eerst dacht ik, wat moeilijk, maar daarna schoot bij mij gelijk het woord “horizonzoeker” te binnen.
Iemand die (onder)zoekt, daarna weer nieuwe mogelijkheden ziet, en zo gaat het jaar en jaar door.
Het is inmiddels een goede bijnaam gebleken, want ik ben het helemaal.

Bijlage:
polymerprint op papier 12 bij 30 cm.jpg
polymerprint op papier 12 bij 30 cm.jpg [ 190.5 KiB | 4774 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf?
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik ben kunstenaar en docent. Ik geef nu al 12 jaar les. Voor het docentschap heb ik 2012 en 2013 als doelen gesteld om alles te weten te komen over de veelheid van bekende en onbekende technieken en materialen. Momenteel zijn er heel veel vernieuwende materialen. Ook prachtige transparante verven, die fenomenale kleuren geven, niet te vergelijken met de normale acrylverf.
Als ik terugkijk dan blijkt het zo te zijn dat ik heel gestructureerd heb gebouwd. De indiaanse bijnaam betekent dat ik eerst het ene ontwikkel en daarna het volgende, ik denk dat ik nooit klaar zal zijn met onderzoeken.
Bijlage:
paperpolymerprint op papier.jpg
paperpolymerprint op papier.jpg [ 290.52 KiB | 4774 keer bekeken ]

Geef je les/workshops?
Naast het kunstenaarschap ben ik fulltime docent in mijn eigen opgerichte atelier en academie Filarski.
Het docentschap neemt heel veel tijd in beslag. Ik geef weeklessen, waar de rode draad toch wel het ontwikkelen van de creativiteit is. Daarnaast heb ik een paar jaar geleden een eigen academie opgericht, de Academie Filarski. Dit is een 3-jarige opleiding tot zelfstandig kunstenaar, ik heb een methode ontwikkeld, waarbij deelnemers binnen 3 jaar een totale ommezwaai teweegbrengen in hun beeldend werk. De deelnemers leren hier om seriematig en procesmatig te werken met een heel eigen ontwikkelde visie en techniek. In mijn eigen werk en het werk van deelnemers is de kreet: “Het kan altijd anders”, een zeer veel gebezigde kreet. Mensen komen van ver hier naar de akademie, gemiddelde rij-afstand is 2 uur.
In vakantietijden geef ik workshops in velerlei technieken. Gedurende het hele jaar nodig ik ook Masters uit, die masterclasses geven.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?
Ik sta niet op markten, omdat ik dat teveel gedoe vind. Af en toe heb ik een interessante expositie, alleen of met anderen. Verder doe ik 1 x per 2 jaar mee aan de atelierroute.
Ik maak geen werk voor verkoop, hoewel ik het natuurlijk fijn vind als er iets verkocht wordt, ik werk altijd vanuit onderzoek: Hoe zou het zijn als………………..?

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Ik heb een groep schilders om me heen, mensen, die elkaar kennen van de Kunstacademie Utrecht. 1 x per 3-4 maanden komen wij bijeen voor een werkbespreking van elkaars werk. Dit houdt je bij de les en is een mooie stok achter de deur om te blijven werken.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra.

Mijn exto site is niet mijn hoofd site, ik heb een site voor mijn http://www.atelierfilarski.nl en http://www.marianfilarski.nl
Wil je Marian Filarski een vraag stellen dan kan dat hier!

Bericht: #1
08 feb 2013 14:16
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]