Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Interview met Ralf Heynen 

Bijlage:
zelfportret.jpg
zelfportret.jpg [ 51.86 KiB | 6108 keer bekeken ]

naam: Ralf Heynen
telefoonnmr 06 4151 3990
email: ralfheynen@gmail.com
opleiding: autodidact

discipline: schilderkunst (klassiek realistisch)

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Ik ben in mijn werk op zoek naar een combinatie van schoonheid en verval. In verval op zich schuilt al heel veel esthetiek. Ik probeer dan ook de sfeer te vangen die hangt in verlaten loodsen en fabriekspanden, verweerde muren en ruïnes. Dit veelal in combinatie met jonge, elegant geklede vrouwen die tegenwicht moeten bieden en het geheel een onvermijdelijke dualiteit moeten geven. De vrouwen zijn eigenlijk altijd in zichzelf gekeerd, introvert. Dit draagt bij aan de serene sfeer, iets wat ik ook heel erg bewonder in de schilderijen van Johannes Vermeer. In de schilderijen gaan vaak verhalende en mystieke elementen schuil, deze probeer ik zoveel mogelijk de doseren omdat ik de betrachter de vrijheid wil gunnen om zelf een beeld te vormen van hetgeen zich afspeelt. Mijn eigen idee van het verhaal is dan ook van ondergeschikt belang aan de sfeer die het schilderij moet oproepen.

Bijlage:
Diede, 80x100cm,olieverf op doek 2012.jpg
Diede, 80x100cm,olieverf op doek 2012.jpg [ 71.38 KiB | 6108 keer bekeken ]

Op je site zie ik dat je een connectie hebt met Armenie. In hoeverre beïnvloed Armenie je schilderkunst en wat je link is met dit land?
Ben je zelf of is je vriendin van Armeense origine?

Ik heb een hele serie schilderijen gemaakt die zijn geïnspireerd op Armeense kloosters en kerken.De architectuur vind ik erg indrukwekkend. Vaak zijn het al vroeg middeleeuwse gebouwen in een woest landschap, dit leidt tot een magische desolate sfeer. Vooral de oude ruïnestad Ani is een grote inspiratiebron. Ik ben zelf niet van Armeense origine, maar ik ben er regelmatig geweest en ik heb ook veel vrienden in de Armeense gemeenschap in Nijmegen en elders in het land. Een paar jaar terug heb ik nog een expositie gehad in het architectuurmuseum in Yerevan.

Bijlage:
Ani, 100 x 120 cm, olieverf op doek, 2009.jpg
Ani, 100 x 120 cm, olieverf op doek, 2009.jpg [ 15.67 KiB | 6108 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
Globaal gezien begin ik eerst met een paar hulplijnen en een ruwe schets in ietwat donkere middentonen die ik al meteen opzet in olieverf. Daarna bouw ik het werk laag voor laag op. Ik begin met de achtergrond en werk deze uit van donker naar licht. Als laatste doe ik hetzelfde met de figuur. Maar ik werk eerlijk gezegd niet al te zeer volgens een stramien en het kan prima zijn dat ik voortdurend aan het corrigeren ben. Het resultaat wordt hierdoor wat levendiger.
Ik houd van een zichtbare toets.

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Het werk Jasmine, met mijn dochtertje en mijn vriendin, heel intiem.
Bijlage:
Jasmine, 50 x 60 cm, olieverf op doek, 2011.jpg
Jasmine, 50 x 60 cm, olieverf op doek, 2011.jpg [ 42.53 KiB | 6108 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf?
ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja welke?
Ik heb het idee dat ik pas sinds een jaar of 2 op het niveau schilder waar ik wil wezen (maar het kan altijd beter). Ik profileer mezelf erg weinig omdat ik niet altijd evenveel moed heb om met mijn werk naar buiten te treden, een vorm van onzekerheid dus. Gelukkig heb ik een bijbaan; ik geef schilderles aan mensen met een psychiatrische achtergrond. Dit werk geeft erg veel voldoening. 
Bijlage:
Minke, 60 x 90 cm, olieverf op doek, 2012.jpg
Minke, 60 x 90 cm, olieverf op doek, 2012.jpg [ 302.18 KiB | 6108 keer bekeken ]

Bovenstaand schilderij lijkt haast een foto. Projecteer je dan de foto op een doek?
Ik maak geen gebruik van een beamer maar schilder soms een raster van 16 vakken en teken deze vakken ook op de foto die ik gebruik voor het schilderij. Dit is een prima hulpmiddel bij grotere schilderijen om de compositie op te zetten. Het kan zijn dat ik al schilderende nog correcties aan moet brengen, maar dat maakt het schilderij alleen maar levendiger.

Geef je les/workshops?
Ik heb weleens les gegeven, wellicht dat ik het in de (nabije) toekomst weer zal gaan doen.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?
Ik heb een paar keer op kunstmarkten gestaan, waar een leuke sfeer hangt en je een hoop bekenden van onder andere exto ontmoet.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik ben geen lid van een kunstgroep, omdat ik vrij zelfstandig werk. Ik heb wel een aantal kunstenaarsvrienden, die mij zo nu en dan van raad voorzien.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Meestal organiseer ik mijn exposities zelf. Verder doe ik met enige regelmaat mee aan groepsexposities met gelijkgezinden. Bij het transport krijg ik hulp van vrienden of familie omdat ik geen rijbewijs heb (ik heb aangeboren staar en zie hierdoor slecht)

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Ik ben hier nog te weinig mee bezig, te meer omdat er veel tijd in gaat zitten die ik kwijt ben aan mijn dochtertje en mijn deeltijdbaan. Dan kies ik ervoor om in de vrije avonduren nog te schilderen. Ik heb dit jaar meegedaan met Sterren op het doek waarin ik André van Duin schilderde (4 september 20.25 uur Nederland 2) en heb een aantal opdracht aanvragen gehad naar aanleiding van sterren op het doek en veel reacties

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Dat was al vrij lang geleden, in 2003  Ik werd hierop geattendeerd door de vriendin van mijn broer. Ik vond het wel handig daar ik toendertijd nog zelf geen websites kon bouwen en exto hoog stond aangeschreven bij google, wat volgens mij nog steeds het geval is.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra.
Ik heb inmiddels een eigen website gebouwd; http://www.ralfheynen.nl

Heb je een vraag voor Ralf, stel hem dan hier!

Bericht: #1
14 sep 2012 12:35
Profiel

Fijn leesbaar interview over je werk. Verheug me nu al op de expositie in het Oude Kerkje van Middelbeers.

Bericht: #2
18 sep 2012 13:45
Profiel WWW

bedankt Peter, ik heb er ook wel zin in, al is het pas in mei volgend jaar.

Bericht: #3
18 sep 2012 18:44
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]