Naam: db Waterman, Ans de Bie
Opleiding: Kunstacademie Den Bosch en verschillende cursussen
Discipline: Acryl op doek - Aquarel - Mixed media - Illustratie - Design – Fotografie
Site:
www.waterman.exto.nl/Bijlage:
db Waterman - Ans de Bie.jpg [ 35.34 KiB | 4533 keer bekeken ]
Inspiratie Mensen zijn de nummer één inspiratiebron voor Ans de Bie, werknaam; db Waterman. Vooral mensen met een uitgesproken karakter, een opvallend uiterlijk, mensen in een bepaalde beweging of in een ongewone omgeving. Volwassenen, mannen en vrouwen, samen of alleen.
De emoties van deze mensen vindt zij belangrijk om te vangen in haar werk, alhoewel dit niet terug te vinden is in de serie 'Venten' waar zij nu aan werkt.
In deze serie worden vooral veel clichés gebruikt die aan mannen werden toegeschreven in de jaren ‘50. Op haar website omschrijft zij deze serie als volgt;
“De 'Venten' verhaalt van deze anonieme mannen in hun typische kantooruniformen, die elkaar altijd lijken te kennen en aan anderen altijd de ervaring geven buitenstaanders te zijn. Raadselachtig verzamelen zij zich op de meest onverwachte plaatsen, waarbij zij altijd bezig lijken te zijn hun volgende plan voor te bereiden.”Kunstenaars in het algemeen inspireren db Waterman, daarom wil ze ook zoveel mogelijk werk bekijken van verschillende kunstenaars in uiteenlopende disciplines.
Artiesten met heel verschillend werk die ze in dit kader speciaal noemt omdat hun werk haar erg aanspreekt zijn Marlene Dumas, om haar gedurfde aquarellen, Rachel Howard en Basquiat.
Op haar eigen website zijn
foto’s te vinden die ze maakt en die tot inspiratie leiden voor haar werk.
Bijlage:
De Aannemers.jpg [ 50.78 KiB | 4533 keer bekeken ]
WerkwijzeDb Waterman maakt voornamelijk portretten met potlood inkt of pen, naakten in aquarel en doeken met acryl en andere materialen. Meestal gebruikt ze wat er op dat moment voorhanden is.
“Ik pas mijn werk aan aan de materialen die ik in huis heb. Dat vergroot voor mij de uitdaging”Haar werk omschrijft ze zelf als niet- vrouwelijk. Dat is ook het streven. Omdat vrouwen het naar haar mening in het kunstvak moeilijker hebben dan mannen.
“Ik wil geen typisch vrouwelijk werk maken. Typisch vrouwelijk werk is geen term van mij maar een uitspraak van mannen in de kunstwereld. Door een pseudoniem te gebruiken wil ik die bevooroordeling proberen te omzeilen of op zijn minst uit te stellen. Daarom ook heb ik mijn werknaam aangepast om niet meteen in het vrouwen hoekje geduwd te worden.” Voor het maken van haar schilderijen gaat ze eerst op pad met een fotocamera en maakt veel foto’s van afgelegen industrieterreinen, drukke perrons, achterbuurten, omgevingen waar jongeren samen komen etc. Deze foto’s worden vaak gebruikt als achtergrond van de schilderijen. Daarnaast maakt ze ook veel foto's van mensen. Na eventuele digitale bewerking worden deze ook in de doeken verwerkt.
Bijlage:
De gedachte.jpg [ 49.31 KiB | 4533 keer bekeken ]
UitgelichtOp de vraag welk schilderij een speciale plek inneemt noemt Ans een werk uit de serie 'Venten'. Het is een groot doek, ‘De Uitkleders’, en is naar haar mening het dichtst in de buurt gekomen bij wat ze voor ogen had, met deze serie.
Bijlage:
De uitkleders.jpg [ 68.21 KiB | 4533 keer bekeken ]
Hoe profileer je jezelf?Jarenlang werkte Ans als fulltime kunstenaar. Veel van haar werken zijn gebruikt (door derden) voor zeefdrukken. Ze gaf in het verleden regelmatig aquarel workshops.
Twee jaar geleden was ze door omstandigheden gedwongen een (betaalde) baan te zoeken en heeft die ook gevonden.
Daar had ze naar eigen zeggen veel geluk mee, al is het wel een baan voor 40 uur, wat het natuurlijk erg lastig maakt om nog tijd over te houden om te schilderen. Toch lukt het de laatste maanden om hierin een ritme te vinden om naast dit werk weer te kunnen schilderen. Het heeft geresulteerd in het begin van nieuwe serie.
“Schilderen en fotograferen blijft voor mij het belangrijkste in mijn leven ( naast mijn kinderen natuurlijk ) en ik ga dit in de toekomst ook weer fulltime doen. De baan die ik nu heb is tijdelijk maar heeft me wel heel duidelijk laten zien wat ik echt wil.”Bijlage:
De Verwarring.jpg [ 58.18 KiB | 4533 keer bekeken ]
Op dit moment hangen drie grote doeken in een galerie FlamanArt in Eindhoven en af en toe krijgt ze de vraag om deel te nemen aan groepsexposities.
Er komen ook wel verzoeken om te exposeren maar op dit moment heeft ze daarvoor te weinig schilderijen en de productie gaat nu even wat langzamer. Ze is bezig een nieuwe serie samen te stellen, als deze een redelijk aantal werken bevat komt ze hiermee naar buiten. Een afspraak voor een expositie in december van dit jaar staat al.
Helaas heeft ze zelf erg weinig tijd over om meer actief te zijn in het werven van exposities, via internet probeert ze zich daarom zoveel mogelijk te profileren, daarbij wel lettend op kwaliteit.
Ans is lid van
KUBRA en een collectief;
“Kunstenaars Eindhoven” .
Daarnaast is ze te vinden op facebook en Linked-In, met een portfolio.
ExtoDoor surfen en rondneuzen op internet is db Waterman destijds bij EXTO terecht gekomen. Het is haar hoofdsite en dat bevalt heel goed, duidelijk, overzichtelijk, uitgebreid en ziet er mooi uit en daarnaast wordt het actueel gehouden.
Heb je nog vragen aan db Waterman? Stel ze hier!
Liesbeth Daale