Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Desiré Haverkamp 

Bijlage:
Desiré Haverkamp..jpg
Desiré Haverkamp..jpg [ 77.08 KiB | 4457 keer bekeken ]

Desiré Haverkamp
Utrecht
030-2443338
HKU Utrecht
Grafiek en ruimtelijke vormgeving
Bijlage:
ijsplaten-vervoer.jpg
ijsplaten-vervoer.jpg [ 66.45 KiB | 4457 keer bekeken ]

Wie inspireert jou in je werk?

Van Gogh vind ik een inspirerende kunstenaar, Tapiez ook, helaas pas overleden.

Wat inspireert jou in je werk?

Bovenaan staat de natuur, de landschappen, maar ook wat je in de natuur kan vinden, schelpen, vogelveren, stenen; ik zie het als materiaal dat ik in mijn werk kan gebruiken. Daarnaast kunnen er inspirerende dingen op mijn pad komen zoals een bezoek aan de voorraad kelders van van der Kuip op de oude gracht 258, een medische instrumenten winkel.
Ik wilde een glasgordijn maken voor in een bos bij Venray en had daarvoor pipetjes nodig. Deze lagen in de kelder bij van der Kuip maar er lag nog veel meer zoals glasbuizen, glazen kolfjes en oude medische instrumenten. Allemaal onverkoopbaar materiaal waar ik gelijk allemaal mooie kunstwerken in zag. De eigenaar Ed van der Kuip zag mijn creativiteit opborrelen en wilde het materiaal graag geven mits ik er mooie kunstwerken van zou maken.
Dit resulteerde in de serie "Van der Kuipdozen".
Bijlage:
48 doos blauw.jpg
48 doos blauw.jpg [ 60.98 KiB | 4457 keer bekeken ]

Medisch materiaal gerangschikt op kleur en compositie in houten dozen.
Omdat ik de vormgeving van het materiaal zo mooi vond wilde ik het bewaren in een doos. Hierdoor is het beter beschermd is tegen de tand des tijds. Daarna kreeg ik alle cliché drukken met medische instrumenten erop die ik op mijn drukpers kon gebruiken in mijn collages.
Deze winkel gaf zelf een catalogus uit daarom hadden ze cliché drukken, later werd dat de offset techniek.

Wat vind je het mooiste aan de natuur?

De natuur is altijd weer anders door het licht en de verandering van de seizoenen. Hierdoor veranderen de bomen van vorm en als er sneeuw ligt ontstaan er ook hele andere vormen die ik inspirerend vind.
Bijlage:
Een inspiratie-bron; ijsvormen in de natuur.jpg
Een inspiratie-bron; ijsvormen in de natuur.jpg [ 4.26 KiB | 4457 keer bekeken ]

Werk je volgens  een bepaalde methode?

Mijn collages: Eerst zoek ik medische plaatjes in mijn voorraad die ik heb gekregen van Van der Kuip, deze plak ik op, dan maak ik daarop een compositie van de cliché drukken die ik in verschillende kleuren afdruk op de ets pers. Dan kijk ik wat er nog mist en druk ik er nog een ets bij welke ik hoogdruk inrol. Daarna ga ik er nog in tekenen met potlood of oliepastel; een zeer arbeids-intensief proces.
Bijlage:
vlinderkaart Marion.jpg
vlinderkaart Marion.jpg [ 103.29 KiB | 4457 keer bekeken ]

Monotypes: daarin heb ik een hele eigen techniek ontwikkeld, zowel voor de landschappen als voor de vlinders, en is een groot geheim.

Ruimtelijk werk: Ik stel materialen samen waardoor er ruimtelijke kunstwerken ontstaan. Doordat ik veel baarmoeder-ringen had kwam ik op het idee om daar wagentjes van te makende aanleiding was dus wel weer medische instrumenten.

Welk beeld dat je zelf gemaakt hebt wil je laten zien?

Dit beeld van keramiek
Bijlage:
In opdracht van Centraal Beheer in Apeldoorn,in 1997.jpg
In opdracht van Centraal Beheer in Apeldoorn,in 1997.jpg [ 83.86 KiB | 4457 keer bekeken ]

Ik heb een opdracht gekregen van Centraal Beheer in Apeldoorn in 1997. Dit was naar aanleiding van het flexibel opbouw-pensioen.
Na deze opdracht ben ik verder gegaan met vissen.
Dit beeld voor CB staat ook op de site.
Voor mij staat de vis symbool voor vrijheid.

Kun je iets vertellen over de losbol? Dat beeld viel me op.

Ik ben lid van het Amsterdams Beeldhouwers Kollectief.
We werden gevraagd door Ansel Sandberg om een schetsontwerp in te leveren voor de Keukenhof. Het Thema was: "Feest". Door dat thema kwam ik op "Losbol" en dat paste weer heel goed bij de tulpenbollen.
Bijlage:
Losbol.jpg
Losbol.jpg [ 91.44 KiB | 4457 keer bekeken ]

Hoe ben je toe deze vorm en kleuren gekomen?

Ik ben uitgegaan van de bloembol, en de bloembollenvelden, gezien vanuit de lucht, geprojecteerd op de bloembol.
Omdat er niet zo veel geld was voor de kunstenaar heb ik gekozen voor wilgentenen, daardoor werd het een object wat uiteindelijk zou vergaan.
Ik vond het erg inspirerend om voor de Keukenhof een beeld te ontwerpen en die inspiratie heb ik nog steeds. Het bracht mij dus in een creatief proces.
Ik heb deze vorm, wel kleiner, in brons laten uitvoeren en ook verkocht aan Ed van der Kuip, de voormalig directeur van de medische instrumenten-winkel.
Bijlage:
Losbol ( in oplage).jpg
Losbol ( in oplage).jpg [ 95.41 KiB | 4457 keer bekeken ]

Deze is in een oplage gemaakt dus ook nog voor anderen te koop.
Ik ga nu elk jaar naar de Keukenhof; om weer nieuwe inspiratie op te doen en om weer daar te exposeren.

Heb je naast je kunst ook ander werk?

Ik zie mijzelf als fulltime kunstenaar.
Ik geef wel les; 24 dinsdagavonden en 5 hele dagen.
Ik geef les in Keramiek bij de Kom in Nieuwegein en ik geef kinderkunstverkenning, 6 woensdagen in het jaar.
Ook organiseer ik 1 keer in het jaar een Raku workshop.
Ik verzin opdrachten voor mijn cursisten die voor mijzelf ook inspirerend kunnen zijn.
In september ga ik lesgeven in mijn atelier in Wijk bij Duurstede.
Voor meer info moeten ze mij even bellen.

Vind er kruisbestuiving plaats  tussen het geven van je lessen en workshops met betrekking tot je kunst?

Er is geen sprake van een kruisbestuiving.

Word je vertegenwoordigt door een galerie of kunstuitleen en
doe je veel aan netwerken?

Ik word vertegenwoordigt door Artlease en veel kunstuitlenen hebben werk van mij.
Verder ben lid van het ABK. Deze groep organiseert tentoonstellingen waar ik vaak aan meedoe.
Ik word ook vaak gevraagd om mee te doen aan tentoonstellingen zoals bijvoorbeeld in de kruitmagazijnen in Gorichem.
Hierdoor breidt mijn netwerk zich vanzelf uit en ik benader ook zelf bedrijven en instellingen om aandacht te krijgen voor mijn werk.

Hoe ben je bij exto gekomen?

Ik ben door Caroline Koenders bij exto gekomen en er heel blij mee.
Dit is mijn hoofdsite.

Bericht: #1
17 mei 2012 21:18
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]