Naam: Bert Venema
Opleiding: MTS en SAP basis (automatiseringssysteem), autodidact in beeldhouwen
Discipline: beeldhouwen
Site:
bert-venema.exto.nlBijlage:
Bert Venema.jpg [ 52.11 KiB | 5164 keer bekeken ]
Inspiratie Bert ontdekt steeds meer en meer dat eigenlijk alles voor hem tot inspiratie kan zijn. Het kan iets in de natuur zijn, als voorbeeld hiervoor noemt hij Karl Blossfelt, een pionier in het maken van natuurfoto’s in de meest prachtige vormen.
Soms inspireren gevoelens over dat wat om hem heen gebeurt tot het maken van een beeld wat die gevoelens weergeeft. Bert verteld hierover;’
Ik heb eens een beeld gemaakt, waarbij ik al naar 15 minuten pijn in m’n armen kreeg van het hakken. Die 15 minuten bleken in werkelijkheid 3 uur te zijn, maar ik was in een soort trans.
Het beeld heet resonantie , hetgeen meetrillen betekend.’Inspiratie kan ook een beeld van een ander zijn, vaak gebeurt zoiets ongemerkt en pas later herkent hij dan soms deze inspiratiebron.
Kunstenaars die Bert inspireren zijn : Jean (ook wel Hans) Arp en Henry Moore. Dit omdat ze prachtige beelden maken die naar zijn idee, ook al lijkt het soms van niet,
volledig in balans zijn.
Gustav Vigeland is een andere kunstenaar die volgens Bert ook prachtige beelden maakt. Hij is al vier keer naar het Vigeland park in Oslo geweest en telkens ontdekt hij weer nieuwe beelden. Het park is en blijft heel indrukwekkend.
Veertig jaar geleden is Bert met beeldhouwen begonnen, zijn zus zat toentertijd op een cursus waarvan zij een stukje speksteen voor hem meenam.
Bert was gelijk verkocht, sindsdien maakt hij beelden in speksteen.
Het zijn voornamelijk abstracte beelden, soms figuratief. Voor hem hoeft een beeld niet iets uit te beelden maar kan zomaar zijn ontstaan.
Een gedeelte van zijn werk is gebaseerd op gebeeldhouwde fantasie dieren. Hij zal nooit een beeld voor de tweede keer maken, dus elk beeld is uniek in zijn soort.
Bijlage:
Beeld 'Masorganie'.jpg [ 79.87 KiB | 5164 keer bekeken ]
WerkwijzeBert heeft verschillende methoden van werken. Zo gebruikt hij onder andere de methode om de ruwe steen eerst helemaal glad te maken en er dan langdurig naar te kijken en voelen om te ontdekken wat er in de steen zit. Vervolgens hakt hij alles weg wat niet past bij zijn in gedachten gevormde beeld en blijft het uiteindelijke beeld over.
Zomaar beginnen en kijken waar het heengaat doet hij soms ook.
Wanneer het voor Bert van tevoren duidelijk is hoe het beeld er uit moet gaan zien hanteert hij de gebruikelijke methode van het stap voor stap uithakken en bewerken van de steen. Soms maakt hij schetsjes vooraf op papier . Dit gebeurt vaker naarmate het doel vanaf het begin duidelijk is. Vaker maakt hij ontwerpen op de steen met houtskool of wasco krijt.
‘Het lekkerste vind ik het werken zonder een vooropgezet plan en gewoon “in gesprek “ te gaan met de steen. Daar gaan waarheen de stroom zich wendt. Het gaat niet om het doel , maar om de weg ernaar toe.' De beelden worden voornamelijk van speksteen gemaakt omdat het vrij zacht is en je dus snel resultaat boekt. Maar Bert heeft ook ervaring met onder andere Serpentijn, Seleniet en Albast.
Alle werken hebben een titel, deze geven aan de kijker al een richting van interpretatie, op de vraag hoe deze ontstaat, vooraf, achteraf of al werkende antwoordt Bert; ’
Meestal ontstaat de naam al tijdens het werken. En meestal komt de titel voort uit het “gevoel” over het beeld dat ontstaat. Als de naam er eenmaal is, werk ik ook toe naar een beeld dat dit voor mij helemaal uitstraalt’Bijlage:
Beeld 'Opwelling'.jpg [ 58.44 KiB | 5164 keer bekeken ]
UitgelichtOp de vraag of er een beeld is wat voor Bert een speciale plek inneemt antwoordt hij;
” Eigenlijk neemt elk beeld een speciale plek in. De beelden zijn mijn kinderen. Maar “Het monsterbeeld van stress” neemt toch wel een bijzondere plaats in. Ik mag van mijn kinderen dit beeld nooit verkopen.
Dit beeld symboliseert een periode in mijn leven waarin ik herstellende was van een Burnout. Beeldhouwen was, en is, een heerlijke uitlaatklep. Als je dat doet waar je passie ligt, dan geeft dat enorm veel energie , en dat is soms ook hard nodig.Bijlage:
Beeld 'Monsterbeeld van stress'.jpg [ 42.46 KiB | 5164 keer bekeken ]
ProfileringBert is fulltime kunstenaar, hij werkt maximaal zo’n 30 uur per week. Daarnaast geeft hij wekelijks les aan ongeveer 15 mensen.
Eén á twee maal per maand organiseert hij workshops voor 3 tot maximaal 10 personen.
Door een mobiel stofopvangsysteem, ‘de Dusty’ die hij gebruikt is het ook mogelijk om workshops op locatie te geven.
De Dusty is door Bert zelf ontwikkeld, het vangt het meeste stof (99%) op waardoor het mogelijk is om in een andere ruimte dan het atelier te werken.
Om reclame te maken voor zijn beelden en de workshops en cursussen staat Bert ook op markten. Op de markten neemt hij dan zijn “spekplek” (complete werkomgeving waarmee je kunt werken met speksteen) mee en gaat ter plekke beeldhouwen.
Bijlage:
expositie.jpg [ 38.75 KiB | 5164 keer bekeken ]
Eens in de 1 á 2 jaar probeert Bert een eigen expositie te organiseren. Een aantal maanden per jaar exposeert hij via een Haarlemse organisatie “kunst achter de ramen” Hierbij hebben een aantal bewoners en winkeliers hun etalage of raam ter beschikking gesteld als expositieruimte.
Ook samen met een bevriende schilderes (Hanny Hazelaar) organiseert hij exposities. Haar schilderijen en zijn beelden gaan goed samen
Internet is onmisbaar voor netwerken. Via de eigen website(link) breidt Bert zijn netwerk uit, dit geldt ook voor de Exto site.
Bedrijven in de omgeving die iets doen met beeldhouwen in speksteen worden ook benadert om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Verder blijft mond tot mond reclame ook heel belangrijk.
ExtoIn 2007 kwam Bert al surfend op internet Exto tegen en is sindsdien lid. Het bevalt goed ‘Exto hecht aan kwaliteit en dat is belangrijk.’
Via Exto heeft hij één beeld verkocht, maar hij houdt hoop.
De Exto site is extra naast de eigen site (
www.bvenema.nl) In het verleden kwam het wel voor dat beelden eerder via Exto te vinden waren dan via de eigen site.
Heb je nog een vraag aan Bert? Stel hem hier!
Liesbeth Daale