Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Interview met Rob van den Broek 

Naam: Rob van den broek
Opleiding: LTS Metaal
Discipline: Bronzen beelden
Website: http://robvandenbroek.exto.nl

Bijlage:
Rob van den Broek.jpg
Rob van den Broek.jpg [ 57.55 KiB | 4879 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
In de circa 35 jaar dat ik als bronsgieter werkzaam ben, heb ik heel veel beelden de revue zien passeren. Iets totaal nieuws maken is eigenlijk onmogelijk. Maar met mijn werk wilde ik toch proberen van alles wat ik gezien heb af te wijken. Mijn beelden bouw ik in zijn geheel op in was. Daarna worden er delen uitgesneden. Hierdoor ontstaat een nieuw concept waarbij de oorspronkelijke vorm naar de achtergrond verdwijnt.
Doordat ik de techniek van het bronsgieten beheers ga ik tot het randje van de mogelijkheden die de giettechniek toelaat. En kan daar, als praktiserend bronsgieter, ook vrijuit mee experimenteren.

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Het laatst gemaakte beeld heeft meestal een speciaal plekje bij mij. Mijn laatste inspiraties zitten daar in. Doordat ik vaak een andere manier bedenk om die inspiratie technisch vorm te geven, is dat een spannend proces. Niet altijd is het resultaat succesvol, maar als dat wel het geval is kan ik daar tijden van genieten.

In hoeverre zijn de inhoudelijke aspecten voor jou belangrijk? En op welk moment in het ontstaanssproces speelt dat het meest een rol? En zou je in dat kader iets over dit werk kunnen vertellen?

Bijlage:
Liberation.jpg
Liberation.jpg [ 94.27 KiB | 4879 keer bekeken ]

De meeste inspiratie haal ik uit de dingen die rondom ons spelen, mijn eigen stemming van het moment en het materiaal en zijn mogelijkheden. In het geval van Liberation was het vooral een experiment met jute in brons. Vooraf had ik het idee om vrijheid uit te beelden. De jute als vlies waar je doorheen moet breken. Bij wijze van hernieuwde geboorte. Breken uit de dagelijkse sleur.

Loop je wel eens tegen grenzen aan qua mogelijke van je materiaal?
Van te voren schat ik de haalbaarheid in. Tot nu toe is het mij niet overkomen dat ik iets wat ik voor me zie niet kan realiseren.

Bijlage:
Welkom.JPG
Welkom.JPG [ 45.13 KiB | 4879 keer bekeken ]

Ben je fulltime kunstenaar?
Buiten de kunst heb ik geen werkzaamheden. Ik ben fulltime bronsgieter van kunstobjecten en beeldendkunstenaar.

Geef je les/workshops?
Een stagiaire loopt al bijna een jaar mee om het vak van bronsgieten te leren. Ik geef regelmatig excursies in de bronsgieterij.

Sta je op markten en/of word je doordoor een galerie vertegenwoordigd?
Ik exposeer op kunstmarkten en bij galerieën.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief?
Ik ben lid van het IFMA kunstcollectief. Het doel van dit collectief is om kunst in de kop van Limburg te promoten. Ook wordt grensoverschrijdend samengewerkt met Duitse collega’s. Kunst moet laagdrempelig zijn daarom wordt er samenwerking gezocht met streekmanifestaties zoals; ‘menu 2010’ en ‘proef je streek’.

Bijlage:
Flaming man.jpg
Flaming man.jpg [ 143.83 KiB | 4879 keer bekeken ]

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
In IFMA-kunstcollectief-verband participeer ik in exposities die worden georganiseerd. Door galerieën wordt ik meestal gevraagd. Zij regelen dan ook de tentoonstelling. Kunstmarkten sturen een inschrijfformulier waar je je in kunt schrijven. Daar regel ik zelf de opbouw.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Van klanten of geïnteresseerden noteer ik de e-mail adressen zodat er een databank ontstaat. Deze mensen nodig ik uit als ik een expositie heb.
Naast de site op Exto heb ik nog een site: http://www.bronsgieterijvandenbroek.nl

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen?
Via klanten op de gieterij heb ik van de kunstsite Exto gehoord. Het bevalt prima want je wordt voor een klein bedrag gepromoot. In de ongeveer vijf jaar dat ik lid ben, ben ik diverse keren benaderd door geïnteresseerde kunstliefhebbers.

Bijlage:
Bronsgieterij.jpg
Bronsgieterij.jpg [ 70.2 KiB | 4879 keer bekeken ]

Fungeert je Extosite als hoofdsite of is het extra?
Deze site is mijn hoofdsite voor de promotie van mijn beelden.

Ben je wel eens op het extoforum?
Ja.

Heb jij ook een vraag aan Rob? Stel hem hier.

Agnes Frijlink,

Bericht: #1
02 dec 2011 10:44
Profiel

Kijk ook op "www.bronsgieterijvandenbroek.nl "
Laatst gebumpt door robvandenbroek op 09 jul 2012 18:14

Bericht: #2
09 jul 2012 18:14
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]