Naam; Willemijn Denissen
Opleiding: Kunstacademie St Joost Breda
Discipline: Beeldhouwen, werken in brons en schilderen
Site:
www.willemijndenissen.com en
www.willemijndenissen.nlBijlage:
Willemijn Denissen.jpg [ 20.07 KiB | 4833 keer bekeken ]
Inspiratie en werkwijzeHet werk van Rodin is voor Willemijn Denissen de grootste inspiratiebron geweest om door te gaan met beeldhouwen. “De mooi ronde vormen van de vrouwen en de bewuste keuze om nog iets van de steen te laten zien spreken mij zeer aan. Door een expositie van zijn werk te bezoeken kon ik mijn eigen werk een plaatsje geven omdat ik dat ook deed bij mijn werk in steen”.
In haar driedimensionale werk staat de mens steeds centraal. De mens met al zijn bewegingen en de specifieke lichaamstaal fascineert en inspireert haar iedere keer weer. Dat weerspiegelt zich in haar beeldhouwwerken van steen of brons. Uitgangspunt is een realistische weergave, en van daaruit gaat Willemijn ‘het gevecht aan met het materiaal; steen of was’. Willemijn verduidelijkt; “Soms is de steen zo hard, dat het voor mijn gevoel een gevecht met de steen is, of de was veel te koud en daardoor veel moeilijker te verwerken. Ik ga niet van een bepaalde voorstelling of situatie uit, het beeld moet al in de steen zitten. “
Voor de werken in brons, die vooral in opdracht worden gemaakt, volgt ze een andere werkwijze. Hiervoor worden aan de hand van wat cliënten willen eerst schetsen gemaakt op papier en schetsen in was. Daaruit word dan samen een keuze gemaakt.
Bijlage:
kind op schoot - Arduin h 35 x b 15 x d 20.jpg [ 53.46 KiB | 4833 keer bekeken ]
“Al werkend met het materiaal kan ik de associaties die bij me opkomen weergeven”.
Hierbij maakt ze gebruik van haar gevoel, de indruk en de relatie die ze aangaat met de steen. ”Bij het werken in steen zoek ik vaak naar die bepaalde vorm in de steen, die ik uit wil hakken.
Een beeld is naar haar idee geslaagd wanneer de toeschouwer de emotie in het werk kan voelen die Willemijn erin heeft proberen te leggen.
Haar beelden zijn gestileerd, het uitgangspunt is het realisme, van daaruit wordt het beeld gestileerd uitgevoerd.
Bijlage:
Landschap.jpg [ 27.43 KiB | 4833 keer bekeken ]
Bij het schilderwerk is haar uitgangspunt niet alleen de mens, maar kan ook gevormd worden door tekst, een gedicht, een dans, muziek of de mens in beweging. Mooie teksten die Willemijn tegenkomt of die haar invallen schrijft ze op en gebruikt ze als uitgangspunt voor haar werk. Het onderwerp zelf laat ze dan los en zet ze om in kleur, vlak, lijn en vorm.
Willemijn werkt graag op locatie buiten. “De rust en kleuren in de natuur inspireren mij om direct en helder de indrukken met aquarelverf in abstractie weer te geven.”
Werk dat tot stand komt in het atelier is gemaakt met acrylverf. Ze begint een schilderij met het opzetten van de eerste laag in een egale kleur of met een rest van wat er nog toevallig op het palet zit. Dit vormt het begin van een volgend werk. Ze heeft een hekel aan het grote witte vlak van een nieuw doek, pas na die eerste laag kan ze zich verder concentreren om door te gaan.
Bijlage:
Landschap met weide acryl op linnen 80x80j.jpg [ 27.74 KiB | 4833 keer bekeken ]
UitgelichtHet werk “Moeder met kind” neemt voor Willemijn een special plaats in. Ze maakte het voor een kennis en heeft het later ook gebruikt voor haar logo en op haar visitekaartjes.
Ze ervaart het nog steeds als een emotioneel beeld, net als de kennissen die, toen ze het beeld zagen, de tranen in de ogen kregen.
Bijlage:
moeder met kind.jpg [ 31.84 KiB | 4833 keer bekeken ]
Hoe profileer je jezelf ?Willemijn is full time kunstenaar en geeft workshop beeldhouwen op donderdag aan een erg gemotiveerde groep. Elk jaar in het Monumentenweekend is er een expositie van haarzelf en deze groep in haar atelier en in de prachtige tuin erbij.
Zo af en toe staat ze op kunstmarkten. In Frankrijk stond werk in de Asta galerie in Saint Antonin Noble Val maar omdat de eigenaar een half jaar gaat rondtrekken heeft ze haar werk weer terug laten komen anders zou het die tijd niet beschikbaar zijn voor de verkoop.
30 september staat ze op de kunstjaarbeurs in Amsterdam.
Daarnaast is Willemijn aangesloten bij
Stichting K26 waar ze ook medeoprichtster van is en 5 jaar bestuurslid was. K26 is een collectief met 40 kunstenaars met een eigen ruimte om te exposeren in de Kruisstraat 26 in Oss.
In K26 worden exposities gehouden voor de deelnemers van het collectief en gastexposanten. Er is dan werk te zien van 3 eigen kunstenaars en 3 gekozen gastkunstenaars.
Ook is er de mogelijkheid deel te nemen aan de expositie "Linkse Hobby" die K26 organiseert aan het eind van het jaar in het
Jan Cunen museum te Oss, en een uitwisselings-expositie in Roden, waarvan de titel nog niet bekend is.
Zelf organiseert ze exposities op diverse plaatsen. Volgend jaar september in Eindhoven en in maart met gastkunstenaar Miranda Vissers in K26, afgelopen augustus in Finland en eind dit jaar in de
Lessedra Art Gallery in Bulgarije, hier met klein schilderwerk, dat gemakkelijk opgestuurd kan worden.
Bijlage:
Dikke Moeke steen Rouge Royal h25xb25xd20.jpg [ 43.13 KiB | 4833 keer bekeken ]
ExtoVia een kennis bij exto gekomen en dat bevalt goed, alleen ontbreekt het aan tijd om de site goed bij te houden. Het is voor Willemijn een extra site naast mijn de eigen site,
www.willemijndenissen.nl die door haar webmaster word bijgehouden. Doordat ze meer met haar werk en opdrachten bezig is opdrachten blijft de administratieve kant er soms wat bij, iets wat ze bij veel collega’s ziet.
Heb je nog vragen aan Willemijn, stel ze hier!
Liesbeth Daale