Bijlage:
Ivo Kamphuis.jpg [ 546.53 KiB | 4414 keer bekeken ]
Naam: Ivo Kamphuis
Telefoon: 06 - 36 400 666
Website: http://www.ivokamphuis.nlWoonplaats: Enschede
Opleiding: AKI
Discipline: Schilderen en Tekenen
Bijlage:
..jpg [ 89.6 KiB | 4414 keer bekeken ]
Inspiratie en werkwijzeMijn inspiratie doe ik voornamelijk op middels mijn struinen tochten door de Duits/Nederlandse grensstreek en de natuur in het hoge noorden van Europa "Lapland" Plekken waar je weinig mensen tegenkomt en je helemaal kunt opgaan in de rust en de groene omgeving om je heen.
Ik maak tekeningen en foto's van de omgeving zoek botten van overleden dieren. Dit materiaal gebruik ik dan later in mijn atelier om te verwerken in schilderijen, assemblages en sculpturen.
De tekeningen zet ik over op panelen van hout van waaruit ik dan verder werk met olieverf
en de botten die ik heb gevonden van de verschillende diersoorten verwerk ik dan in een sculptuur. Een nieuw wezen gecombineerd uit verschillende diersoorten een nieuwe evolutie ontstaan vanuit het atelier.
Wie of wat inspireert jou in je werk?Misschien een standaard antwoord maar in de eerste plaats Vincent van Goh vanwege zijn kleurrijke en vette manier van schilderen. En niet te vergeten Edward Kienholtz voor zijn opmerkelijke installaties!
Verder de grote leegte van Lapland met de muziek van Neil Young geweldig!
Via deze link hoor je mijn favoriete nummer
http://www.youtube.com/watch?v=CKgj1FNToWY Werk je volgens een bepaalde methode?Ik maak tekeningen en foto's van de dingen die ik tijdens mijn tochten tegenkom. Eenmaal thuis in mijn atelier vertaal ik deze documentaties in schilderijen en objecten. In de schilderijen begin ik vanuit een schets en in de sculpturen begin ik met het schuiven van de verschillende diersoort botten net zolang tot dat ik de perfecte combinatie inrichting opzet heb gevonden. Vandaar uit werk ik dan verder en begin te schilderen en te bouwen. En na dagen of weken werken ontstaat er dan een nieuw schilderij of een nieuwe sculptuur.
Bijlage:
Nonstind.jpg [ 343.45 KiB | 4414 keer bekeken ]
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?Mijn nieuwste sculptuur met de titel "Nonstind" bestaande uit verschillende dieren botten.
De titel is gebaseerd op de vindplaats van de Rendier schedel die verwerkt is in deze sculptuur.
Bijlage:
'Skogsoya', 2006.jpg [ 492.64 KiB | 4414 keer bekeken ]
En ook wel het schilderij Skøgsoya vanwege de herinnering die ik erbij heb; een groot eenzaam eiland met zeer veel stilte; een verademing! Heerlijk gewoon! Het was er een af en aan vliegen van meeuwen. Geweldig dat geluid van deze vrije vogels. Altijd als ik dit schilderij zie moet ik denken aan die speciale sfeer van de omgeving in dat moment!
Verschillende van je werken heten Avatar.Oorspronkelijk komt het woord Avatar van Avatara (Sanskrit) wat "incarnatie" betekent. Het thema van hergeboorte/herscheppen van een beeld.Wat is voor jouw de grondslag, de motivatie hierbij?Avatar als titel komt helemaal van de film Avatar.
Ik was zeer onder de indruk van deze film, wel weer een Hollywood productie overigens, over wat wij mensen kunnen doen dan wel aanrichten op de Aarde of andere planeten als we ons kunnen verrijken met de grondstoffen zoals olie, gas, goud, uranium, etc.
Gezien het feit dat ik hier al enige tijd bezig mee ben in mijn werk heeft deze film mij het idee gegeven om de werken bij Drift 2012 Avatar te noemen. Het is als een zeer groene planeet daar in het waterloopbos te Marknesse alsof de mens er nooit voet heeft gezet ondanks dat het ooit is aangelegd door mensen. Zo zie je maar weer hoe snel de natuur de omgeving door ons veranderd, terug neemt / verovert.
De natuur herwint het op de mens en de evolutie vormt nieuw leven en dat probeer ik uit te beelden in mijn objecten; het herscheppen van nieuw leven samengevoegd uit meerder soorten levens!
Bijlage:
Avatar.jpg [ 421.09 KiB | 4414 keer bekeken ]
Bij de groepsexpositie Drift, te zien tot 1 november 2012 te zien tot 1 nov. 2012 http://www.kunstbroedplaats.nl, werk je met mensbeelden en dierenskeletten. Dat lijkt een nieuwe ontwikkeling. Klopt dat? Het werk bij Drift met de mensen baby is gebaseerd op het idee dat de natuur het terrein herovert op de mens dat zij in de loop der duizenden jaren heeft in moeten boeten / inleveren op ons mensen! En de baby heb ik als contrast hierin gebruikt omdat wij altijd en ik ook natuurlijk erg ontdaan zijn van nieuw en jong leven! Bovendien heb ik de baby gevonden in het bos tijdens een van mijn struintochten en vond het daarom precies passen in de werken die ik maak van gevonden materiaal.
Hoe profileer je jezelf
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?Ik leef van de verkoop en verhuur van mijn werken. De laatste tijd moet ik het meer zelf doen omdat de ene na de andere galerie waar ik bij was aan gesloten is gestopt. Tja een galerie stopt er gewoon mee en van ons kunstenaars wordt verwacht of geacht om maar gewoon verder te gaan in deze moeilijke tijden. Voor mij geen probleem kunst boven alles ik ga gewoon door wat er ook gebeurt. Het is een kwestie van vallen en opstaan. Elk jaar is weer een nieuwe geboorte kun je wel zeggen.
Geef je les/workshops?In het verleden heb ik dit wel eens gedaan maar dit is mij niet bevallen. Ik ben meer een eenling ook al klinkt dit negatief. Maar voor een groep staan en uitleg geven dat is niets voor mij daar wordt ik alleen maar zenuwachtig van. Zo van ik wil weg naar buiten de uitgestrekte eenzame natuur in! Ver weg van de bewoonde wereld. Raar maar waar. Dat wist ik vroeger al en dat is nu nog steeds zo al heb ik het wel af en toe gedaan! Nee doe mij maar vrijheid!
Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?Af en toe neem ik deel aan kunstbeurzen ligt er wel aan wat het is. Ook exposeer ik op vraag bij een galerie afhankelijk van de voorwaarden die ze hebben. Maar voor de rest ben ik vrij en niet gebonden aan wat je wel en niet mag bij een galerie. Want het lijkt leuk aangesloten bij een galerie maar ze hebben nogal wat voorwaarden waar je mee accoord moet gaan. Dus kijk uit wat je tekent! Je bent soms een hoop vrijheid kwijt bij deze gasten.
Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?Ik ben vanaf mijn afstudeerjaar aan de AKI in Enschede lid van de BBK in Amsterdam en daar blijf ik ook lid van! Ik ben in het verleden ook wel lid geweest van , Arti et Amicitiae in Amsterdam, Arti et Industriae in Den Haag, GSA in Hilversum en HenK BV in Hengelo maar na korte tijd voelde ik me daar toch niet thuis en ben er weer weg gegaan.Ik hou meer van het oosten des landes dan het westen, dat zal het verschil wel zijn. Ach ik heb er geen spijt van dat ik er geen lid meer van ben en dat is het belangrijkste.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveri ... 4#00:05:48Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?Op de een of ander manier wordt ik altijd gevraagd b.v 8 september om 14.30 uur de opening van een solotentoonstelling van mij geopend door kunsthistorica Elvira van Eijl bij Galerie Boekhandel Broekhuis in Enschede dus zelf dingen regelen is er niet bij. Jaarlijks heb ik voldoende exposities naar mijn idee meer moeten er ook niet bij komen want dat zou ten koste gaan van kwaliteitstijd en "vrijheid".
Op exto staat een overzichtsfoto van de expo van mij afgelopen jaar in het Vrijhof cultuurcentrum Universiteit Twente te Enschede "Ivo Kamphuis Experiment in het bos II"
Zie link: http://ivokamphuis.exto.nl/kunstwerk/15795153_Experiment+in+het+bos+II.html
Op welke manier breidt jij je netwerk uit?Middels internet en vroeger via drukwerk maar die tijd is nu wel voorbij. Een belangrijk medium op dit moment is toch wel Face Book voor de verspreiding van informatie. Maar ja aan elke mode trend komt wel weer een einde en dan liften we mee met de volgende. Het is net survival om een beeldend kunstenaar te zijn.
Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)Ik ben bij Exto terecht gekomen via een advertentie in de krant van de vakbond voor beeldende kunstenaars BBK te Amsterdam jaren geleden.
Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra.De Exto site is mijn hoofdsite. Tegenwoordig heb ik wel ook een FB site maar die kun je niet vereglijken met Exto. Exto ziet er gewoon goed uit.
Wil je een vraag stellen aan Ivo Kamphuis; stel hem hier!