Bijlage:
Susan Lambeck.jpg [ 53.45 KiB | 4646 keer bekeken ]
naam: Susan Lambeck
opleiding: Communicatiewetenschap. Daarnaast 10 jaar aan cursussen tekenen, schilderen, fotografie en keramiek.
discipline: collages en gemengde technieken
Bijlage:
Gieljazz 850px.JPG [ 80.54 KiB | 4646 keer bekeken ]
- finalist in 2011 Boomrang ontwerpwedstrijd cd hoes Giel Beelen
Wat of wie geeft je inspiratie en kun je wat vertellen over je werkwijze?Mijn inspiratie haal ik vooral uit een verscheidenheid aan gevonden materialen: papier uit alle windstreken, stukjes stof of tape, karton, foto's, landkaarten, etc. Daarmee maak ik abstracte composities die vanuit mijn gevoel ontstaan. Verder raak ik erg geïnspireerd door grafische vormgeving, fotografie, architectuur en interieurvormgeving. Zoals ieder ander kijk ik veel naar het werk van andere (collage)kunstenaars. Een paar favorieten zijn Cecil Touchon, Camiel van Breedam, Kurt Schwitters. Met weinig middelen een interessante compositie neerleggen, daar kan ik best jaloers op zijn.
Bijlage:
Muur bij Verbeke Foundation.jpg [ 60.73 KiB | 4646 keer bekeken ]
Ik kan erg genieten van mooie letters en patronen! Vaak begin ik met een collage vanuit een kleur of object, zoals een foto of tekst. Ik werk vooral op doek, omdat ik daarmee direct de toeschouwer kan raken. Collages achter glas trekken mij meestal niet. Het lijkt wel of er dan een grotere afstand ontstaat. Op doek kan ik me meer uitleven, bijvoorbeeld door stof, verf en stiksels toe te voegen.
Bijlage:
maps 80x80cm.jpg [ 84.43 KiB | 4646 keer bekeken ]
Welk werk zou je op deze site willen toelichten? Ik ben zelf het meeste trots op het werk 'Maps'.
http://youtu.be/C4DyFFK-weA Dit is een handgemaakte QR-code op doek, die bestaat uit allemaal vierkantjes van landkaarten. De donkere delen zijn gesneden uit een landkaart die ik meenam uit IJsland. Naast mijn collagekunst heb ik een grote passie voor digitale communicatie (technieken). Het maken van Maps was een uitdaging waarvoor veel doorzettingsvermogen nodig was: pas na dagenlang snijden en plakken kon ik testen of de QR-code ook echt te scannen was met een smartphone. Dit lukt namelijk niet als er niet genoeg contrast in het werk zit. Omdat ik altijd werk met origineel papier, kon ik geen invloed uitoefenen op de kleuren. Ik vind het nog steeds fantastisch dat de code ook echt werkt. Op mijn website
http://decollagestudio.nl kun je doorklikken naar een filmpje waarin ik laat zien wat er gebeurt.
Ik vind je kunst passen bij je eerdere werk als communicatieadviseur.
Mooi geheel. Code als kunst. Communicatie als juiste codering.
Bij je collages beoefen je zelf ook diverse uitingsvormen:fotografie, tekenen en schilderen. Speelt geluid ook een rol in je werk? Zie je lijnen en gedrukte woorden als trilling dus geluid?Nee, geluid speelt geen rol in mijn kunst. Niet eens over nagedacht. Ik draai niet eens altijd muziek als ik werk. Terwijl ik wel een groot muziekliefhebber ben, maar dat uit zich toch in andere vormen (fietsen op muziek, concerten bezoeken).
Bijlage:
Collage genoeg 850px.jpg [ 59.39 KiB | 4646 keer bekeken ]
De woorden bij dit werk geven een begrenzing aan. Is dit een autobiografisch werk? Waarin gaan beelden verder dan woorden?Beelden ontstaan bij mijn collages vaak als gevolg van woorden die ik lees. Deze tekst vond ik, en sprak me direct aan. Zoals velen wil ik graag beter worden, meer tot stand brengen, verder komen. Ik leg de lat van nature hoog, op diverse terreinen. Maar soms is goed ook goed genoeg. Door de collage expres heel simpel te houden probeerde ik mezelf te dwingen om het heel eenvoudig te houden. Juist de leegheid en abstractie spreekt me vaak aan in collages van anderen. Het is dus eigenlijk meer een vingeroefening.
Bijlage:
i love iceland.jpg [ 66.5 KiB | 4646 keer bekeken ]
Bij bovenstaand werk heb je staan dat je tijdens je reis in Ijsland geconfronteerd werd via de media met de Icesave affaire. Er zijn zoveel manieren om de haast wereldwijde kredietcrisis weer te geven.
Je noemde Michael Moore. Zijn film is een felle aanklacht.
In je beeldtaal spreekt voor mij een soort mildheid; een beeldende verslaggeving/ordening van wat aanwezig is. Klopt dat en is dat gaandeweg ontstaan?In I love Iceland probeer ik de sfeer van IJsland vast te leggen zoals ik die daar heb ervaren. Wij reisden dwars door IJsland terwijl de Icesave-affaire in volle gang was. We spraken IJslanders die zich er zorgen over maakten. Maar er heerste zeker geen bedrukte stemming. De rust en weidsheid van het landschap hadden voor mij de overhand. De IJslanders die wij spraken, gingen er vaak zelf met humor mee om. De krantenkop over Icesave heb ik dan ook voor het grootste deel in het schilderij weggeschilderd.
Hoe profileer je jezelf?Ik exposeer een paar keer per jaar, de laatste tijd vooral via exposities van KuBra (Kunstenaars in Brabant). Deze stichting is ontstaan via de Exto-groep Brabantse kunstenaars. Het is geweldig om samen exposities te organiseren, elkaar te ontmoeten en elkaar te versterken. Daarnaast organiseer ik samen met een aantal kunstenaars een open atelierroute in Breda-Princenhage. Mijn kleine collages verkoop ik soms op creatieve markten en in winkels. Ik kies wat bij mij past; dat kan een galerie, hip koffiecafé of markt zijn.
Ik heb de afgelopen 8 jaar gewerkt als communicatie-adviseur in de zorg. Helaas is daar door reorganisatie een eind aan gekomen.
Op dit moment ben ik (bijna) fulltime kunstenaar, maar combineer dat met vrijwilligerswerk en de zorg voor mijn gezin. Die combinatie werkt voor mij het beste. Hoe boeiend kunst ook is, er zijn zoveel dingen die mij bezig houden!
Vanuit mijn communicatievak ben ik erg geïnteresseerd in sociale media. Ik netwerk vooral via twitter en LinkedIn, maar natuurlijk ook op evenementen in Breda. Op dit moment ben ik weg van het medium Pinterest, een soort twitter, maar dan met foto's. Ook om inspiratie op te doen is het een leuk medium. Vorig jaar ben is begonnen met het geven van collage-workshops. Als je ziet hoe mensen vanuit een onbevangenheid aan de slag gaan, dat is geweldig! Ze staan vaak versteld van hun eigen creativiteit. En het brengt mijzelf nogal eens op ideeën.
Hoe ben je bij exto terechtgekomen?Jaren geleden zocht ik een vervanging voor mijn website, die ik toen zelf in elkaar knutselde. Omdat dat veel te veel tijd ging kosten, ben ik toen lid geworden van Exto. Het is mijn hoofdwebsite. Het is leuk dat Exto zich blijft ontwikkelen en dat er steeds meer functionaliteiten aan de website toegevoegd worden, zoals een blog en video's. Ik zou wel meer integratie met (mijn eigen) sociale media willen zien, maar daarvoor zal ik nog wel even geduld moeten hebben.
Wil je een vraag stellen aan Susan Lambeck reageer gerust.