Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
 Interview Rian van Nieuwkerk 

naam Rian van Nieuwkerk
woonplaats Krimpen a/d IJssel
opleiding Havo (incl. kunstgeschiedenis en handvaardigheid) en MTS (Vakschool Schoonhoven)
discipline schilderen, tekenen, schrijven
site http://www.galerian.nl * http://www.galerian.eu

Bijlage:
rian.JPG
rian.JPG [ 42.89 KiB | 7306 keer bekeken ]

Doordat ik geïnspireerd word door geometrie, contrastwerking, balans, symboliek en vaak 'Holland' is er ruimte voor veel toepassingen. Zodoende ben ik in hoofdzaak wel bezig met genoemde drie disciplines maar maak ik graag uitstapjes naar design, installatie, toegepaste kunst en fotografie. Ook hou ik van projecten en andere samenwerkingen. Ik werk veel alleen en gezamenlijk op cultureel en kunstvlak bezig zijn geeft echt een boost aan inspiratie. Voor mijn portretten werk ik veel via de computer, gebruikmakend van de mogelijkheden die er zijn om composities en uitsnedes te bepalen. Ik voeg bv. foto’s, of delen daarvan samen.
Afbeelding
Op het moment dat ik iets heb waarvan ik vind dat het in evenwicht is en kan vertellen wat ik zeggen wil bepaal ik handmatig de geometrische vormen door gebruik te maken van het kijken naar licht/donker. Vervolgens kies ik materiaal, drager en werkwijze zoals bv. paletmes, transparante lagen, inkt etc.

Bij land-/zeeschappen liggen soms foto’s ten grondslag die ik zelf gemaakt heb of waarvan ik aan de maker toestemming heb gevraagd of ‘k gebruik mag maken van de afbeelding.
Afbeelding
naar een foto van Berry Zeemensch.
Ook zet ik wel een land-/zeeschap over een oud werk heen. De ruwe grondvorm die weer in 1 kleur is gezet geeft vaak een beeld weer, wat ik dan als het ware uitwerk. Of ik maak gebruik van mijn duim die me redelijk voorziet in mogelijkheden ;). Ik hou me zelden tot nooit aan een realistische weergave in vorm en/of kleur en werk het liefste abstraherend.

Alle andere kunstuitingen worden gevoed door omstandigheden die zich dagelijks voordoen. Werk ik aan het 1 dan komt er vanzelf een idee voor het ander. Onverwachte beelden, confrontaties, ervaringen, ontmoetingen leg ik vast (met beeld of tekst) en werk ik later uit. Zo heb ik in 2009 samen met Beeldend Kunstenaar/IJzerwerker Leo Jongenotter een installatie gemaakt voor een buitenexpositie in de Krimpenerwaard aangaande het veenweidenpact waar we opkwamen omdat ik na een vergadering met hem meereed en vertelde dat ik bezig was aan een serie toegepaste kunst met de boerenzakdoek.
Afbeelding

Het werk wat voor mij van belang is, is meestal het werk wat mijzelf raakt, omdat er gaandeweg het proces van maken voor mij een verrassingselement is; een herkennen, een ontstaan van iets wat ik niet van te voren had kunnen denken. bv. in 2008 heb ik zelfportretten geschilderd die gewoon ontstonden maar waarbij pas in 2010 duidelijk werd wat er onbewust had gespeeld en dus zijn uitwerking had gekregen.
Afbeelding
Of bijvoorbeeld dat sommige portretten gevolgen zijn van dromen van tien jaar geleden. Het is ongelofelijk als je dan voor een bepaald project (Droomreis) ooit opgeschreven dromen leest en ineens die link ziet met tegenwoordige tijd. Ik kom dan gelijk weer uit bij het besef dat er in wezen niet zoiets als tijd bestaat in de regionen van het onderbewustzijn. Prachtig vind ik dat. Ik mijmer daar dan graag een poosje over door.

Mijn lyriek kan mijzelf ook vaak ineens erg raken. Het is bij mij eigenlijk nooit van: “ik ga schrijven”. Op een gegeven moment word ik geïnspireerd en een schrijfsel volgt.
Afbeelding
Dat kan een kwestie van tien minuten zijn. Ik laat het dan meestal tot de volgende dag liggen om na te lezen en indien nodig wat te slijpen, maar dat is het meeste werk dan wel. Met dat nalezen komt de emotie vanzelf mee, omdat het me steeds weer verbaasd dat ik een beeld zo heb kunnen verwoorden. Dat is inspiratie ten diepste denk ik. Vervolgens schep ik er veel plezier in er een mooie lay-out van te maken.

Sinds 2008 schrijf ik bij foto’s van mede-exto-lid Vanessa Nelissen. Het is een mooie samenwerking, waarbij ik een foto uitkies, haar niet zeg dat ik daar wat bij ga schrijven en dus ook niet weet wat haar verhaal erachter is en dat dan naderhand blijkt dat ik precies de woorden heb geschreven die haar verhaal vertellen. We kennen elkaar verder niet anders dan van mail. Ook weer zo’n prachtig stukje van hoger bewustzijn en golflengtes waar je onverwacht samen op kunt zitten. Ik hou er wel van.
Afbeelding

Ook heb ik een groep van zo’n 20 schrijvende extoleden al een aantal jaren kunnen animeren om gezamenlijk te schrijven. Er zijn enkele volhouders die er nog steeds plezier in hebben, dus binnenkort zal ik weer een nieuw schrijfsel opstarten.

Ik ben nu zo'n anderhalf jaar eigenlijk onverwacht fulltime kunstenaar. Dat was in eerste instantie nog helemaal niet de bedoeling, omdat ik nog met de opbouw bezig was maar soms gaat het leven anders dan je denkt. Voor die tijd deed ik weliswaar hetzelfde maar was ik er qua inkomen niet van afhankelijk. Dus toen ik de beslissing nam daar dan helemaal voor te gaan, omdat fysieke aspecten mij al 13 jaar beletten een (fulltime) baan buiten de deur te zoeken/vinden en wetende dat ik het niet gelijk zou redden heb ik een Wwik uitkering aangevraagd en gelukkig gekregen. Hiermee hoop ik dan het aantal jaren te overbruggen die ik meende nog nodig te hebben om helemaal zelfstandig te starten.
Afbeelding

Regelmatig ontwikkel ik nieuwe eenvoudige workshops die ik geef bij workshopatelier Bij Suus, houdt me op bescheiden niveau bezig met grafisch design, ontwerp om de zoveel tijd een nieuwe kunstkaarten en heb in april mijn eerste bundeltje uitgegeven.
Markten doe ik niet vanwege de verhouding intensief/opbrengst en ik ben naarstig op zoek naar een galerie die mijn werk wil vertegenwoordigen. De eerste afspraak heb ik iig. eind juli.

Daarnaast ben ik lid van het collectief BijzonderHollands, dat ik samen met collega Roeland van Reem heb opgericht en participeer(de) in diverse initiatieven zoals Kunstreizigers, Droomreis, Wrakkentochten, Amsterbannertje, MeaVulva, Natuur op zijn kant en Atelierroute Krimpen, waarvan de laatste i.i.g. jaarlijks een route genereert.
Van 4/7 tot 21/8 hangt er een werk van mij bij de expositie ‘40’, een project van 40 kunstenaars, initiator: Paul Borggreve. Exposities en manifestaties (mede)organiseer ik graag en dan maakt het niet uit of het een solo of groepsexpositie is. Ik vind de bezigheid en het contact met collega’s wat ik op deze manier heb erg prettig.

Ook ik ben ooit via internet geheel per ongeluk op de site van exto beland. En mede door het gemak van invoeren heb ik een site aangemaakt. Intussen weet ik gelukkig iets meer van hoe en wat op de computer, maar optimaal is het nog niet. Mijn site bij exto fungeert als hoofdsite. En ja, ik ben regelmatig op het forum, maar veel van jullie zullen mij ook kennen van sitehelp.

Heb je nog een vraag: stel deze hier.

i.v.m. met vakantie een interview aan mijzelf.
Met vriendelijke groet,
Rian van Nieuwkerk

Bericht: #1
23 jun 2010 09:39
Profiel

Hey Dutske,
Jij bent echt een bezige bij!
Heerlijk hoe je jezelf helemaal hebt ondergedompeld in jouw kunst.
Dikke kus en Knuffel
Flappie

Bericht: #2
24 jun 2010 11:12
Profiel

he fijn, dank je. 'k Zwem ook graag ;)

Bericht: #3
24 jun 2010 14:15
Profiel WWW

Mooie foto, Rian.

Met zwemmen gaat het al lekker, lijkt mij.
Veel geluk toegewenst en het beste wat deze wereld te bieden heeft... ;)

Bericht: #4
24 jun 2010 15:28
Profiel WWW

dank je Gustave....de spirit is er wel

Bericht: #5
24 jun 2010 18:37
Profiel WWW

Goed verhaal,Rian.
Wat ben jij veelzijdig!!
Het oranje portret spreekt mij erg aan.
Groetjes.

Bericht: #6
25 jun 2010 06:50
Profiel

Dank je Mieke, leuk dat je hebt gelezen/gereageerd

Bericht: #7
25 jun 2010 08:35
Profiel WWW

Het mooiste vind ik dat gedichtje aan het eind. Je kunt het!
Groeten van Inge

Bericht: #8
25 jun 2010 19:47
Profiel WWW

Thanks

Bericht: #9
26 jun 2010 11:23
Profiel WWW

Leuk interview, Rian! En veelzijdig ben je ook.
Wens je veel succes en de overbruggings-periode
zal je vast en zeker goed uitkomen.

Bericht: #10
26 jun 2010 17:43
Profiel

Dank je Adri, positieve gedachten kan een mens nooit genoeg hebben ;)

Bericht: #11
26 jun 2010 19:35
Profiel WWW

Mooi interview Rian.

Het geschilderde beeld is niet zozeer belangrijk, de gedachtenstroom die het beeld oproept is dat wel l

Bericht: #12
27 jun 2010 11:19
Profiel WWW

# 8 Mee eens :)

Bericht: #13
27 jun 2010 12:19
Profiel

bedankt voor jullie reactie Joke en Walda

Bericht: #14
27 jun 2010 12:27
Profiel WWW

Hoi Rian, Een goed interview.
Mooie schrijfvorm heb je ook, zelf geboren en getogen in krimpen a/d Ijssel voel ik de polder weer in je woorden.

Bericht: #15
27 jun 2010 14:18
Profiel

Hoi Ina, een mooier compliment is haast niet denkbaar.
bedankt!

Bericht: #16
27 jun 2010 16:35
Profiel WWW

Hoi Rian, Net je interview gelezen. Erg boeiend en wat ben jij een veelzijdig mens. Was ook blij met de foto van jou. Nu heb ik ook een beeld van Rian. Het plaatje is kompleet en dat klopt nu helemaal. Precies zoals ik verwacht had.
Peter

Bericht: #17
11 feb 2011 19:32
Profiel WWW

mooi je hebt ook leren timmeren , mooi gezicht ook

Bericht: #18
11 feb 2011 21:45
Profiel

JE BENT HEEL ACTIEF
GOED HOOR!

Bericht: #19
01 apr 2012 21:46
Profiel

raar he
dat ze nou over jou schrijven???
leuk verhaal en je doet t goed!

Bericht: #20
01 apr 2012 22:02
Profiel

sjonge, staat deze na een jaar weer helemaal bovenaan....diverse info is wel wat achterhaald intussen maar bedankt voor de reacties.

zo verdien ik intussen e.e.a met meer schrijven ('versjes van de Zee', bij het werk van Schilder Hermanus (1e bundel uitgegeven en 2e+3e in de maak)en is er divers werk in ontwikkeling in aanloop naar een duo-expositie met genoemde,
Ontwerp ik ansichtkaarten voor een nieuwe kaartenlabel YouVip,
Heb een jaar lang bijna dagelijks een artikel geschreven voor Kunstnieuws.nl en doe dat nu wekelijks
Zijn de zelfportretten een beetje op de achtergrond geraakt maar hebben de zee-schappen daarentegen nog steeds mijn aandacht.
Lyriek is intussen aan de 3e editie toe en Bijzonder Hollands stopt ermee.
Daartegenover staat een nieuwe collectief Holland aan Zee, momenteel in aanloop naar een galerie aan huis en 1 elders in het land (als alles meezit)
enne...geen workshops meer.

Bericht: #21
02 apr 2012 09:07
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]