Eens in de zoveel tijd zal het interviewteam van Exto een kunstenaar die meer dan twee jaar geleden is geïnterviewd opnieuw een aantal vragen stellen. Zijn er vragen blijven liggen? Wat is er in de tussentijd gebeurd? En hoe gaat het met de kunstenaar in kwestie?Naam: Wim Kuenen
Woonplaats: Edam
Opleiding: Famous Artists School
Discipline: Schilderen/ tekenen
Website:
http://www.prema.exto.nlBijlage:
Wim Kuenen.JPG [ 224.34 KiB | 4157 keer bekeken ]
Zijn de Indiase geschriften zoals de Bhagavad Gita en het ad Bhahavatan nog steeds je inspiratiebronnen? Het Srimad Bhagavatam en de Bhagavad Gita zijn inderdaad inspiratiebronnen maar minder dan vroeger. Sommige thema's zitten in mijn werk, maar zijn daar subtiel in aanwezig. Het Srimad Bhagavatam en de Gita hebben wel invloed op mijn werk, dit omdat hun filosofie over de schepping, en het doel van het bestaan, mij enorm aanspreekt. Zij zijn heel belangrijk voor mij geweest omdat zij mij inzicht hebben verschaft.
Zou je in een paar zinnen iets over de filosofie de schepping van Srimad Bhagavatam en de Bhagavad Gita kunnen vertellen? De Gita is een gesproken woord, een woord gesproken door Krsna op het slagveld van Kurkshetra. Op dat slagveld twijfelt zijn partner Arjuna over het nut en doel van de aankomende strijd. Krsna verteld dan wat de bedoeling is van die strijd en over wie wij zijn, en wie hij zelf is, en wat het doel van het leven is. Dat de mensen en dieren belichaamde zielen zijn, die door tijd en ruimte reizen. En over Karma, en Yoga . Over God en Gods wezenstaat.
Over de bedoeling van jou en mijn leven.
De bedoeling is dat we komen tot zelfrealisatie en een werkelijk besef van onze wezenstaat. Het is te veel om zo kort even te vertellen, maar het is hoogst interessant. De Bhagavad Gita is een aanrader voor iedereen om te lezen. Zeker eens doen!
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn zou ik zeggen bestel haar bij ISCON, of google anders even. Ik zelf vond het deel over de veldslag minder interessant, het heeft een te lange inleiding, voor mijn gevoel dan he, maar de rest is zo verhelderend.
Het zal veel mensen inzichten verschaffen.
Bijlage:
Expiration.jpg [ 258.34 KiB | 4157 keer bekeken ]
Kan je je voorstellen dat je een schilderij maakt over iets heel anders en/of zijn er buiten bovengenoemde bronnen andere inspiratiebronnen?Ik kan ook wel ander werk maken en in opdracht werken, maar liever geen dieren, bloemen en landschapjes. Ik kan werken vanuit een bepaald thema, maar dan moet ik wel de vrijheid krijgen om zelf te bepalen hoe en wat.
Wat betreft inspiratie, kan alles mij inspireren, ikben een soort wandelende antenne. Ik pik dingen op, en dan kunnen ze zomaar een jaar of een paar jaar later te voorschijn komen in een schilderij.
Hoe ontstaat een werk? Begin je met schetsen? Hoe lang doe je gemiddeld over een schilderij?Als volgt ga ik te werk. Ik maak eerst kleine schetsjes, soms wel tientallen. Ik schuif dan met composities en grootte enz. Zit het idee vast in mijn hoofd, dan maak ik op papier een tekening in houtskool en potlood en wel op ware grootte. Die tekening is mijn leidraad voor het uiteindelijke schilderij. In die tekening kan ik al veel problemen oplossen, wat betreft de compositie en het donker en licht aspect.
Hierna maak ik op een door mijzelf geprepareerd paneel een Monochrome onderschildering in omber en wit. Die onderschildering is meestal het meeste werk.
Hierna begint het kleuren, (het glaceren) dit is het leukste werk, door haar gelaagdheid krijg ik een mooie dieptewerking. De glacis wordt soms weer dekkend ingeschilderd.
Van idee tot het uiteindelijke eindresultaat ben ik tussen de 400 en 800 uur bezig, hoe lang precies hangt af van het formaat.
Bijlage:
Levana.jpg [ 223.07 KiB | 4157 keer bekeken ]
Drie jaar geleden waren 'Manu' en 'Expiration' je favoriete werken, is dat nog steeds zo of heb je nu een andere favoriet?Mijn huidige favoriete schilderij is 'Souls of distraction', maar 'Levana' vind ik ook een van mijn betere werken. Het idee voor 'Souls of distraction' is ontstaan in India, tijdens een reis geschonken door mijn dochter voor mijn 60e verjaardag.
Bijlage:
Souls of Distraction.jpg [ 347.52 KiB | 4157 keer bekeken ]
Als je terug kijkt op de afgelopen 3 jaar, wat zijn dan de belangrijkste ontwikkelingen in je werk?Mijn werk is in de afgelopen vier jaar meer geaard en minder zoet geworden. De technieken zijn hetzelfde gebleven. Wel wil ik binnenkort wat meer gaan experimenteren, alhoewel, het wiel hoef ik niet meer uit te vinden.
'Het dodenrijk/Realm of Death'. Zou je hierover iets willen vertellen. De achtergrond, de totstandkoming (werkwijze), waarom zien de figuren er zo uit als ze eruit zien (het lijken wel aliens) en wat doen ze?Dit schilderij heb ik eigenlijk geschilderd om te laten zien dat ik ook ander werk kan maken. Sommigen vonden mijn werk wat zoet, ik dacht wacht even, dan zal ik eens wat anders tevoorschijn toveren.
Bijlage:
Realm of Death.jpg [ 182.34 KiB | 4157 keer bekeken ]
Het begon met wat losse schetsjes van een paar vreemde figuren, ja, het lijken ook wel aliens.
Toen bedacht ik een kaal landschap en al schetsende kwam er meer bij, ook tijdens het schilderen.
Ik heb er allerlei dingen en grapjes in verstopt, maar de meesten zien die niet.
Veel mensen vinden het nu weer 'te', maar ik niet. De dood hoort bij het leven en is voor mij een soort overgang naar een nieuwe dimensie.
Die overgang of doorgang zit in heel veel van mijn werk, heel vaak door middel van een poort of een opening.
Heb je ook een vraag aan Wim, stel hem hier!>>
Agnes Frijlink